Z tego artykułu dowiesz się:

Jedną z najpopularniejszych metod na zmniejszenie tolerancji na marihuanę jest zrobienie sobie przerwy. Nie każdy może lub chce pozwolić sobie na przerwę, zatem wyjaśnimy jakie inne sposoby istnieją.  Nawet regularni użytkownicy konopi mogą w krótkim czasie zmniejszyć tolerancję na THC i poprawić efekty działania.

Czym jest tolerancja i jak ją rozpoznać?

Tolerancja to sposób, w jaki organizm przystosowuje się do regularnego stosowania środka odurzającego w miarę upływu czasu. Wraz ze wzrostem tolerancji na daną substancję, zwykle potrzeba zażyć jej więcej, aby uzyskać oczekiwany efekt. Zjawisko tolerancji na działanie substacji występuje, gdy jesteśmy regularnymi użytkownikami. THC jest związkiem psychoaktywnym w konopiach.  Składnik zawarty w marihuanie aktywuje w mózgu receptor kannabinowidowy CB1. Jeśli często przyjmujemy THC, receptory CB1 ulegają zmnieszeniu. Użytkownicy konopi mają mniej receptorów CB1 niż osoby niepalące. Badania naukowe potwierdzają, że liczba receptorów kannabinoidowych zwiększa się po dwóch dniach przerwy, natomiast normalny poziom można osiągnać po około 4 tygodniach

U przewlekłych użytkowników konopi, liczba receptorów CB1 zmniejsza się w większości regionów w mózgu. Zwiększanie się liczby receptorów CB1 następuje po 2 dniach abstynencji i trwa ponad 4 tygodnie.

Jak zmniejszyć tolerancję?

Istnieją alternatywne metody na zmniejszenie tolerancji bez robienia przerwy.

Oto one :

SUPLEMENTACJA CBD THC i CBD świetnie się uzupełniają. CBD pomaga zmniejszać skutki uboczne działania psychoaktywnego. Kannabidiol nie prowadzi do wyczerpania receptorów CB1. To może sugerować mniejszą podatność na zjawisko tolerancji.

Microdosing – więcej, nie zawsze znaczy lepiej. Małe dawki mogą pozytywnie wpłynąć na nasze samopoczucie. Używajmy mniejszych ilości, które zapewnią dobry nastrój i starajmy się nie przesadzić. Dobrym sposobem jest stopniowe zmniejszanie dawki, co pomaga receptorom kannabinoidowym zbliżyć się do początkowego stanu i łagodzi ewentualne skutki uboczne.

Aktywność fizyczna – ćwiczenia pozwalają zwiększyć efekty psychoaktywne THC. Układ endokanabinoidowy wytwarza anandamid, czyli endogenny kanabinoid. Sporty – zwłaszcza wytrzymałościowe – znacznie zwiększają stężenie anandamidu w osoczu krwi. Mechanizm ten częściowo odpowiada za uczucie „runner’s high, w którym dopaminę  uważa się za jedyną substancję chemiczną odpowiedzialną za euforię , które często występują po wysiłku fizycznym. Zatem jeśli chcemy uwolnić więcej anandamidu wraz z innymi endorfinami, bieganie długodystansowe, jazda na rowerze i inne ćwiczenia  to dobre rozwiązanie.

Różne odmiany najwyższej klasy – warto zmieniać gatunki. Każdy z nich, rózni się zawartością THC. Wiele odmian potrafi przenieść nas w stan euforii i ugasić pragnienie THC. 

Metoda spożywania – jeśli preferujesz jointy lub bongo spróbuj waporyzacji. Jest znacznie bardziej wydajną drogą wydobywania z suszu substancji aktywnych – w przypadku palenia, spora ich część ulega zniszczeniu na skutek działania zbyt wysokich temperatur.

Wake and bake – po przebudzeniu organizm jest bardziej podatny na działanie kanabinoidów. Również śniadanie smakuje lepiej 🙂 

Waporyzator

Przerwa od marihuany

Przerwa w stosowaniu konopi to najskuteczniejsza metoda zmniejszenia tolerancji. Badania potwierdzają, że po około jednym miesiącu tolerancja powinna się znacznie obniżyć. Marihuana uzależnia fizycznie – takie więc będą ewentualne skutki uboczne po odstawieniu MJ. Mogą się one pojawić, ponieważ receptory muszą powrócić do swojego poprzedniego stanu.

Skutki uboczne które mogą wystąpić :

  • niepokój
  • brak apetytu
  • wzmożona potliwość
  • bezsenność lub senność
  • rozdrażnienie
  • pogorszenie nastroju
  • zmiana temperatury ciała

Kiedy zdecydujemy się na przerwę warto o siebie zadbać. Bardzo ważne jest nawodnienie, aktywność fizyczna oraz prawidłowe odżywianie. Spacer, zdrowy posiłek i skupienie się na pozytywnej energii pozwoli osiągnąć reset i jasność umysłu szybciej.

Efekt jest zależny od czasu i dawki, i jest odwracalny, a zatem wydaje się, że mediatorem są receptory kannabinoidowe. Wyniki  sugerują zmniejszenie efektów przy większym poziomie konsumpcji.

Ustaw sobie cel

Jeśli zdecydujemy się na przerwę, warto ją sobie zaplanować. Dobrze jest zacząć od wyznaczenia konkretnej daty rozpoczęcia detoksu. Ważne jest aby nie panikować i nie obawiać się dalszych skutków i ewentualnych efektów ubocznych. Wiele osób podczas próby odstawienia po długim czasie użytkowania ma ogromne obawy. Gdy już przyjdzie dzień, który wyznaczyliśmy na przerwę odrzućmy myśli, że świat bez jointa się skończy i włączmy pozytywne myślenie. Drogą do sukcesu będzie sposób w jaki do tego podejdziemy. 

Warto skupić się na rzeczach, które lubimy robić i zadbać o wsparcie bliskich. Unikajmy stresowych sytuacji i samotności. Zalecany czas przerwy to około 30 dni.

Noc na klifie

Tolerancja CBD

Niektórzy uważają, że stosowanie CBD po dłuższym czasie nie przynosi już oczekiwanych efektów. Z czego może wynikać taka rozbieżność w teoriach naukowców i codziennych użytkowników? Może tu chodzić o psychoaktywny składnik występujący w produktach z kannabidiolem, czyli THC. Pomimo tego, że jest go tam mało, może mieć realny wpływ na działanie CBD. Należy pamiętać, że jeśli zażywamy olejek, który zawiera THC, to on również działa na nasz układ endokannabinoidowy. Obecność THC w produktach suplementacyjnych może sprzyjać zjawisku zwiększania tolerancji na ten składnik, który wykazuje powiązanie z receptorem CB1. Kannabidiol zachowuje się nieco inaczej niż THC.

W przypadku CBD, kiedy chcemy zwiększyć tolerancję zalecana jest 2 dniowa przerwa.

Olej z konopi

Podsumowanie

  • zalecany czas abstynencji to około 30 dni
  • sposoby na zmniejszenie tolerancji to m.in. : przerwa, waporyzacja, wybór odpowiedniej pory dnia, zmniejszenie dawki oraz aktywność fizyczna
  • jeśli zdecydujemy się na przerwę warto jest ją zaplanować i zadbać o swoje nastawienie
  • CBD jest mniej podatne na zmniejszenie tolerancji niż THC

Fanka festiwali i rave’ów, miłośniczka techno i electro. Uwielbiam jedzenie, koty i konopie.

Justyna Walentynowicz

Źródła