Z tego artykułu dowiesz się:

Cannabis Sativa pochodzi pierwotnie z Azji Zachodniej i Środkowej, ponadto rośliny były uprawiane od czasów starożytnych w Azji i Europie. Rozprzestrzeniły się do Nowego Świata w czasach postkolumbijskich. Konopie indyjskie są uprawiane od ponad 4500 lat do różnych celów. Jej wartość lecznicza została odkryta w Indiach i była stosowana w ramach medycyny ajurwedyjskiej. Uprawiana była już w tych rejonach w 900 roku p.n.e. Konopie w ajurwedzie były używane jako źródło błonnika, żywności, oleju i lekarstw, a także do celów rekreacyjnych i duchowych.

Jej uprawa i użycie zmalały, ponieważ rząd brytyjski zakazał jej stosowania w latach 30. XX wieku, a w latach dziewięćdziesiątych zabronił spożywania żywicy konopnej (charas) w Indiach.

Ajurweda

Konopie indyjskie jako lek

Konopie indyjskie były używane jako lek przed erą chrześcijańską w Azji, szczególnie w Indiach, gdzie powszechnie rosły. Medyczne zastosowanie konopi ma bardzo długą historię. Były używane w leczeniu różnych chorób od okresu wedyjskiego. Wartość lecznicza konopi obejmuje efekt odurzający, przeciwbólowy, narkotyczny, trawienny, przeciwskurczowy, znieczulający, uspokajający itd. Więcej z resztą dowiesz się z podcastu z Olą.

Konopie w ajurwedzie stosuje się całe – od kwiatów po nasiona. Nasiona, które są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe i inne cenne składniki, stosuje się w leczeniu guzów i owrzodzeń nowotworowych. Są bardzo odżywcze. Same liście konopi mają zdolność wyleczenia ponad 25 chorób. Są stosowane jako lek zmniejszający podrażnienie i ból oraz zapewniający głęboki sen.

Ajurweda

Wykorzystanie konopi w ajurwedzie

Ajurweda to system medycyny, który powstał w Indiach ok. XII w. p.n.e. Zajmuje się szeroko pojętym zdrowiem, nakładając nacisk na sferę duchową człowieka. Opiera się na żywiołach i przepływie energii. Został opisany w tzw. Wedach. Najstarsza pisemna wzmianka na temat konopi indyjskich została znaleziona w Atharvaveda i jest datowana na około 1500 r. p.n.e.. W Sushruta Samhita (wersety Sushruta) konopie indyjskie były polecane na flegmę i biegunkę. 

Konopie były związane z różnymi religiami w Indiach, zwłaszcza hinduistycznymi. W sanskrycie konopie indyjskie nazywa się Vijaya i w języku hindi znana jest jako bhang. Ajurwedyjski system medycyny opiera się na koncepcie zakładającym, że choroby i brak stabilności emocjonalnej człowieka wynikają z nierównowagi tzw. dosz. Dosze opisywane są za pomocą siły natury i energii z nich płynących, które definiują to jacy jesteśmy i jak się czujemy, jak odbieramy wpływ otoczenia. Wyróżnia się trzy dosze: Vata (powietrze i eter), Pitta (ogień) i Kapha (woda i ziemia). Zgodnie z Ajurwedą dobre zdrowie zależy od równowagi między tymi trzema czynnikami, a brak równowagi może powodować choroby. 

Po raz pierwszy Dhanvantari, mitologiczny patron ajurwedy opisał konopie indyjskie jako ostre, rozgrzewające i lekkie. Ich nadmiar może powodować dominację doszy Vata. Konopie w ajurwedzie były również używane rekreacyjnie.

Ajurwedyjski system medycyny opiera się na koncepcie zakładającym, że choroby i brak stabilności emocjonalnej człowieka wynikają z nierównowagi tzw. dosz.

Konopie we współczesnej ajurwedzie

Dawniej konopie były często składnikiem różnych preparatów bazując na efekcie synergii. Dziś również towarzyszą innym składnikom. Przykładowo niewielka ilość dodana do specjalnej mieszanki ziół może wspomóc trawienie. Współczesne ajurwedyjskie właściwości konopi to: 

– paphahari (pobudzający rozluźnienie i eliminację flegmy), 

– grahini (pobudzający retencję i wiązanie jelit), 

– pachani (pobudzający trawienie), 

– ushna (pobudzający ciepło), 

– pitala (pobudzający przepływ żółci), 

– modavardhani (pobudzający szczęście), 

– vagvardhani (pobudzający ogień trawienny), 

– dipani (pobudzający apetyt), 

– ruchya (pobudzający smak), 

– nidraprada (nasenny). 

Niedawne badanie dotyczące spożywania Bhang w Varanasi wykazało 90% poprawę snu i intymnych relacji małżeńskich. Większość ajurwedyjskich twierdzeń o konopiach indyjskich jest w pełni potwierdzona przez współczesne badania naukowe i kliniczne. W rzeczywistości współcześni badacze konopi uznali integralną rolę, jaką kultura indyjska odegrała w zrozumieniu biochemii konopi.

Ajurweda

Rekreacyjne stosowanie marihuany w ajurwedzie

Zgodnie z założeniami ajurwedy rekreacyjne używanie, a w szczególności nadużywanie marihuany tworzy tzw. tamas. Tamas to guna oznaczająca „jakość”, określa stan umysłu jednostki. Jest przeciwieństwem dobroci, oznacza ciemność i jest odpowiedzialna za stagnację, lęki i zły nastrój. 

Nawykowe używanie konopi w ajurwedzie powoduje brak równowagi i przewagę doszy Vata na skutek tamas. Badania naukowe wskazują, że utrata stabilności psychicznej jest jednym z istotnych skutków ubocznych rekreacyjnego używania konopi. W ajurwedzie sanskrycki termin „Unmaada” oznacza głębokie upośledzenie osądu, percepcji i jasności. Charakteryzuje się zniekształceniem umysłu, intelektu, świadomości, pamięci, zachowania i postępowania.

Nierównowaga na skutek tamas przy nadmiernym używaniu konopi może objawiać się niestrawnościami i innymi problemami zdrowotnymi. Dodatkowo uważa się, że uzależnienie od marihuany może hamować rozwój duchowy poprzez swój odurzający efekt. Zamglenie umysłu skutkuje brakiem postępu, a niestabilność emocjonalna problemami duchowymi.

Właściwości CBD zgodne z ajurwedą

W przeciwieństwie do psychoaktywnego THC właściwości CBD są cieplejsze, wolniejsze i bardziej spokojne. Pomagają przeciwdziałać negatywnym skutkom przewagi doszy Vata. Prawdopodobnie właściwości CBD, które są bardziej uziemione odpowiadają doshy Kapha, która wywołuje poczucie stabilizacji, równowagi i klarowność umysłu. W umiarkowanej ilości może pomóc w uspokojeniu umysłu ze stanów nadmiernej aktywności.

Podstawą ajurwedy jest umiar, podobnie jest też z CBD. W nadmiarze może również wywoływać pewne właściwości tamasowe. Może to pomóc znaleźć spokój, który umożliwia myślenie i działanie. Jednakże nawykowe wyciszanie może doprowadzić do braku produktywności. 

Mądralińska, która ma zawsze dużo do powiedzenia. Absolwent dziwnego kierunku ekologiczno-ekonomicznego. W czasie wolnym ziołolecznictwo i sztuka. Plastyczna oczywiście. Jara ją też kosmos. Bardzo dużo empatii w jednym małym człowieku.
Pamela Rohner

Źródła:

Sh. N. BAPAT, Cannabis: the forgotten sacred plant of India, Atreya Ayurveda Publications, 2016

M. Kuddus, I. A. M. Ginawi, A. Al-Hazimi, Cannabis sativa: An ancient wild edible plant of India, Emir. J. Food Agric, 2013.